Co je to bazarový prodej a kde jsou jeho počátky ?

Bazar a bazarový prodej, začalo to vše na náměstí nebo v postranních uličkách měst. Lidé nabízeli zboží...

Bazar, tak se původně nazývala čtvrť perského města /anglicky bazaar/. Z Persie se termín rozšířil do Arábie, následně do Turecka a severní Afriky. V historii Indie je název bazar používán jako místo, které provozuje obchod nebo také tržiště s mnoha obchodníky. Místo, kde se prodávají různé předměty, kde se prodává pro charitu nebo místo konání veletrhu.

Bazar starého islámského světa byl typicky velmi rušné místo v porovnání s běžnou zástavbou. Je popisován v mnoha starých písmech, byl velmi důležitým místem pro výměnu a prodej zboží. Zajímavostí je, že po západu slunce byl vstup a obchod zakázán. Některé bazary byli v té době již tak rozlehlé, že jsou rozděleny do částí, kde každá část znamenala prodej určitého zboží. Tedy tak jak známe velké obchodní domy dnes. V menších městech znamenal bazar většinou jedinou ulici s nabídkami jednotlivých obchodníků, jen stoly se zbožím nebo obyčejný stánek. Ve větších městech, jako je například Istanbul, tvořila nabídka obchodů mnoho kilometrů. Je zcela evidentní, že každý bazar lákal zloděje a bylo nutné dohlížet na pořádek a dodržování zákonů. Za krádež se většinou sekala ruka. Tak byl zloděj navždy označen a zároveň to byl jasný signál pro ostatní. Dodržujte zákony, jinak přijdete o ruku.

V Iránu měli bazary výraznou architekturu s cílem zaujmout a přilákat pozornost. Vzhledem k podnebí bylo nutné provést zastřešení, které tvořilo ochranu před ostrým sluncem. Typické zastřešení té doby jsou kopule. Většina starověkých bazarů byla po staletí modernizována, stejný známý prostor tedy byl užíván po staletí. Lidé přicházeli , nakupovali a obchodníci prodávali své zboží. Všichni věděli kam přijít a nakoupit to co potřebují. Některá centra byla známá jako místo, kde se sjížděli obchodníci z celého světa nebo kontinentu, a domlouvali zde své obchody.

S rozvojem internetu v devadesátých letech minulého století, vznikl nový typ bazaru. Internetový bazar, kde web stránky spojují kupce s prodejci kdekoli na světě. Tím se neřeší, kde kdo má svůj obchod fyzicky, ale je větší důraz kladen na samotné zboží. Internetové bazary jsou organizovány podle témat, druhů prodaných výrobků nebo zájmů účastníků.

V naší době má každý z nás bazar nabo aukci neustále při sobě. Ano je to váš mobilní telefon. Během vteřin se dokážete registrovat, vyfotit zboží které chcete prodat a za několik minut je to co prodáváte již na tržnici, kde si potenciální kupující vaše zboží prohlédnou a koupí.

Platí ovšem staré pravidla. Jak dobrou a kvalitní fotografii vystavíte, a jaký napíšete popis. Kvalitní fotografie neznamená jen onstrost, ale i správný úhel. Třemi fotkami by jste měli být schopni popsat veškeré zboží. Namítnete, ale co cena ? Cena nepopisuje zboží. Cena jen omezuje skupinu lidí, kteří jsou ochotni zboží koupit. Prodejní cena protne nabídku a poptávku. I v miulosti běžný trhovec neprodával zboží pod cenou. Věděl, že některé zboží nemusí prodat ráno, ale až večer a nebo druhý den. Dostáváme se k dalším parametrům obchodu a tím jsou čas a nutnost prodat neboneprodat zboží. Pokud nutně potřebujete peníze, zcela jistě půjdete pod cenu jen aby jste prodali rychle. Nebo naopak máte tolik peněz, že zboží prodáte pod cenou, protože někomu může ještě posloužit,a vy na prodeji nepotřebujete vydělat. Stačí když prodáte a zboží se zbavíte.

Pokud ale nespěcháte a prodáváte opravdu vzácnost, která má svou cenu. Tak nespěchejte počkejte si na svého kupce.

přejeme hezký den na mTrh